Γράφει ο Κώστας Κουκουμάκας
Ενας άγνωστος εσωτερικός «πόλεμος» μαινόταν τα τελευταία δύο χρόνια στην Πολεοδομία Κηφισιάς, την αφετηρία της ερευνώμενης υπόθεσης διαφθοράς. Παράλληλα με τη μυστική έρευνα της Αστυνομίας για τις καταγγελίες χρηματισμού υπαλλήλων, οι σύλλογοι της Κηφισιάς, ιδιώτες και η δημοτική αρχή προσπαθούσαν –με διαφορετικό τρόπο και ένταση– να σώσουν την πόλη τους από την τσιμεντοποίηση. Από την έρευνα της «Κ» αποκαλύπτεται ότι οι δύο ιστορίες εκτυλίχθηκαν περίπου σε διπλανά γραφεία.
Η ματαιωμένη εντολή
Την άνοιξη του 2024 τα τμήματα του Συμβουλίου της Επικρατείας παρέπεμψαν στην Ολομέλεια μια σειρά προσφυγών για την αντισυνταγματικότητα άρθρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ). Η συνδυαστική αξιοποίηση των μπόνους δόμησης του ΝΟΚ επέτρεπε την κατασκευή μεγαλύτερων σε εμβαδόν και ύψος κτιρίων. Υστερα από αυτό, το δημοτικό συμβούλιο της Κηφισιάς έδωσε εντολή προς την τοπική πολεοδομική υπηρεσία για την κατά γράμμα τήρηση των ειδικών προεδρικών διαταγμάτων που προστατεύουν το παραδοσιακό τμήμα του πράσινου προαστίου. Ωστόσο, η απόφαση ακυρώθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με την αιτιολογία ότι η δημοτική αρχή δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα.
Ο δήμος υπέβαλε αιτήσεις ακύρωσης και αναστολής κατά της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, και στα μέσα Ιουλίου 2024 εκδόθηκε προσωρινή διαταγή από το ΣτΕ υπέρ της Κηφισιάς. Με δύο εντολές του δημάρχου Βασίλη Ξυπολυτά προς την πολεοδομία «πάγωσαν» τότε όλες οι οικοδομικές άδειες που είχαν εκδοθεί με τα μπόνους του ΝΟΚ. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, με νέα εντολή δημάρχου σταμάτησε η κατασκευή υπογείων εκτός του περιγράμματος των κτιρίων – το παραπάνω έγινε δεκτό αργότερα και από το ΣτΕ. Στα μέτρα δεν μπορούσαν να περιληφθούν αναδρομικά οι οικοδομικές εργασίες που είχαν ξεκινήσει στην Κηφισιά.
Aπό τον Σεπτέμβριο του 2025 οι Εσωτερικές Υποθέσεις παρακολουθούσαν τα τηλέφωνα των υπόπτων
Στο μεταξύ, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 ιδιώτες και σύλλογοι της περιοχής (Σύλλογος Προστασίας Κηφισιάς, Φιλοπρόοδος Σύλλογος Πολιτείας, Εξωραϊστικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Κεφαλαρίου – Κηφισιάς) είχαν υποβάλει στα διοικητικά δικαστήρια περισσότερες από 20 προσφυγές κατά οικοδομικών αδειών. Τους κατοίκους συσπείρωσε η «Κίνηση Πολιτών Κηφισιάς, Νέας Ερυθραίας, Εκάλης για τον ΝΟΚ», που έχει κρίσιμο ρόλο στον αγώνα κατά της τσιμεντοποίησης. Στο μεταξύ, δικηγόροι του δήμου παραστάθηκαν σε δικαστήρια καταθέτοντας νομικές απόψεις κατά των μπόνους του ΝΟΚ. Eλεγαν το αντίθετο με το «διπλανό γραφείο», δηλαδή την πολεοδομική υπηρεσία.
Οι μικροί «πρίγκιπες»
Παράλληλα με τα δικαστήρια και τους δρόμους της Κηφισιάς, όπου η Κίνηση Πολιτών συνέλεγε χιλιάδες υπογραφές κατοίκων, το καλοκαίρι του 2024 έφτασαν στην Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων και στην Εθνική Αρχή ∆ιαφάνειας (ΕΑ∆) δύο ανώνυμες καταγγελίες για την πολεοδομία. Από την αλληλογραφία με την ΕΑ∆ ενημερώθηκε ο δήμος και διατάχθηκε ΕΔΕ εις βάρος δύο κεντρικών σήμερα κατηγορουμένων, του διευθυντή της πολεοδομίας και του προϊσταμένου του Τμήματος Ελέγχου Κατασκευών. Σημειώνεται ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή, δύο ημέρες πριν παραδώσει τα κλειδιά του δημαρχείου, τον Δεκέμβριο του 2023, είχε τοποθετήσει τον δεύτερο ως αναπληρωτή του διευθυντή της πολεοδομίας. Μεταξύ των συλληφθέντων σήμερα είναι και ένας τρίτος υπάλληλος της Πολεοδομίας Κηφισιάς, για τον οποίο τότε ουδείς γνώριζε κάτι.
Τον Ιανουάριο του 2025 ο δήμαρχος μετακίνησε τον διευθυντή της πολεοδομίας στην Τεχνική Υπηρεσία. Ζητήθηκε επίσης η αντικατάστασή του από το ΣΥΠΟΘΑ και το Αρχιτεκτονικό Συμβούλιο, τα όργανα που εξετάζουν προσφυγές πολεοδομικών παραβάσεων και ελέγχουν τις αρμόδιες επιτροπές. Η μετακίνηση του διευθυντή προκάλεσε έναν εσωτερικό σεισμό. Οι διευθυντές των πολεοδομιών στους δήμους θεωρούνται μικροί «πρίγκιπες», είπε στην «Κ» αρμόδια πηγή. Ο υπάλληλος κατέθεσε ένσταση για τη μετακίνησή του, που απορρίφθηκε, και λίγες εβδομάδες αργότερα ζήτησε ο ίδιος να αποσπαστεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής.
Ο κ. Ξυπολυτάς λέει ότι ο γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Γρηγόρης Ζαφειρόπουλος τον ρώτησε για τον συγκεκριμένο υπάλληλο. Ο δήμαρχος τον ενημέρωσε για την ΕΔΕ και την έρευνα που έκανε η Αρχή Διαφάνειας, με τον κ. Ζαφειρόπουλο να απαντάει ότι ο υπάλληλος θα τοποθετείτο σε θέση χωρίς κρίσιμες αρμοδιότητες και δικαίωμα υπογραφής ευαίσθητων ζητημάτων. Δεν επιβεβαιώνεται ότι ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος Ευθύμης Μπακογιάννης, ο οποίος παραιτήθηκε λόγω της συγγενικής σχέσης με τον κατηγορούμενο υπάλληλο, είχε μεσολαβήσει για την απόσπασή του.
Παραπομπή στο πειθαρχικό
Στο μεταξύ, από τον Σεπτέμβριο του 2025 οι Εσωτερικές Υποθέσεις παρακολουθούσαν τα τηλέφωνα των υπόπτων. Λίγες εβδομάδες αργότερα έγινε γνωστό από την έρευνα των αρμόδιων υπηρεσιών ότι βρέθηκαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς υπαλλήλων αδικαιολόγητα ποσά. Ο Δήμος Κηφισιάς κίνησε δεύτερη πειθαρχική διαδικασία τον Δεκέμβριο του 2025 και τον επόμενο μήνα παρέπεμψε τους δύο υπαλλήλους στο πειθαρχικό συμβούλιο του υπουργείου Εσωτερικών.
Συνελήφθησαν στις 5 Ιουνίου μαζί με ακόμη τέσσερα πρόσωπα, που αρνούνται τις κατηγορίες, όμως κρίθηκαν προσωρινά κρατούμενοι.




























