Kathimerini.gr
Το αδιάβλητο του συστήματος εισαγωγής στα αει είναι ο γρίφος που απασχολεί το κυβερνητικό επιτελείο σχετικά με την πρότασή του για μετάβαση στο εθνικό απολυτήριο, με παράλληλη κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τη σημερινή μορφή τους. Δεδομένη θεωρείται η κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Ο σχετικός εθνικός διάλογος θα ξεκινήσει περί τα μέσα Νοεμβρίου, με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πολιτική συναίνεση. Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη μιλώντας σε εκπομπή της ΕΡΤ (Press Talk, 27/10) παρουσίασε τους βασικούς άξονες της κυβερνητικής πρότασης:
• Ολα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης. Ολα τα θέματα της τράπεζας θα είναι διαθέσιμα σε όλους. Η τράπεζα θα οργανωθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
• Θα οργανωθεί εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών που θα πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους.
• Στον βαθμό του εθνικού απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων του λυκείου.
• Τα γραπτά μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο.
• Οι βαθμοί τετραμήνου μπορούν να «διορθώνονται» με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί τυχόν αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης.
• Για την εποπτεία των εξετάσεων θα θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη Αρχή Εξετάσεων.
Σε ερώτηση της «Κ» η κ. Ζαχαράκη διευκρίνισε ότι είναι υπό συζήτηση η κατάργηση των Πανελλαδικών για εισαγωγή στα ΑΕΙ. Και αυτό διότι το κύριο πλεονέκτημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα είναι ότι διασφαλίζουν το αδιάβλητο της διαδικασίας – αυτός είναι και ο λόγος της μακροβιότητάς τους, με το σύστημα των Δεσμών να κυριαρχεί από το 1983.
Στελέχη του υπουργείου Παιδείας, που μετέχουν στις επιτροπές για το σχέδιο του εθνικού απολυτηρίου, διευκρίνισαν στην «Κ» ότι για τη διασφάλιση του αδιάβλητου κρίσιμες παράμετροι είναι η βαθμολόγηση των γραπτών και η επιτήρηση των εξετάσεων. Το σκεπτικό του προβληματισμού αποκρυσταλλώνεται ως εξής: Καθώς τα θέματα θα επιλέγονται από τράπεζα θεμάτων, για να διασφαλισθεί το αδιάβλητο πρέπει τα γραπτά να διορθώνουν όχι οι καθηγητές που διδάσκουν το κάθε μάθημα, αλλά «εξωτερικοί». Για τον ίδιο λόγο, «εξωτερικοί» θα πρέπει να επιτηρούν στις εξετάσεις.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», εάν η κυβερνητική πρόταση προβλέπει ότι δεν θα καταργηθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, τότε θα είναι υποχρεωτικές για τις σχολές υψηλής ζήτησης σε δημόσια ΑΕΙ, ενώ με το εθνικό απολυτήριο οι απόφοιτοι λυκείου προτείνεται να μπορούν να εισάγονται σε σχολές χαμηλής ζήτησης. Επίσης, το εθνικό απολυτήριο θα μπορεί να είναι το βασικό κριτήριο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ.
Η κ. Ζαχαράκη ανέφερε ότι για να ξεκινήσει η εφαρμογή του εθνικού απολυτηρίου θα πρέπει να υπάρχουν και τα νέα βιβλία στο πλαίσιο του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου. Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει η υπουργός, τα νέα βιβλία θα είναι στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2027. Αρα το εθνικό απολυτήριο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τους μαθητές που θα φοιτήσουν το σχολικό έτος 2027-2028 στην Α΄ Λυκείου.



























