Kathimerini.com.cy
Οφείλουμε να αποδείξουμε στην πράξη ότι προτεραιότητά μας είναι το σχολείο, λέει η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Αθηνά Μιχαηλίδου, παραθέτοντας πέντε σημεία ενόψει της συζήτησης, τη Δευτέρα, στην Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων, του σχεδίου κανονισμών για την υιοθέτηση ενός νέου, σύγχρονου Συστήματος Στήριξης και Ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών, καθώς και Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού και του Εκπαιδευτικού Έργου.
Σε γραπτή δήλωση της, η κ. Μιχαηλίδου αναφέρει πως πενήντα χρόνια μετά, παρέχεται η δυνατότητα στο δημόσιο σχολείο να λειτουργήσει σε ένα νέο, πιο παιδαγωγικό και αποτελεσματικό πλαίσιο, στηρίζοντας το έργο των εκπαιδευτικών με σεβασμό, εμπιστοσύνη και ξεκάθαρη στόχευση «τη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου και το όφελος των παιδιών μας».
Αναφερόμενη στα «πέντε κρίσιμα σημεία», η Υπουργός σημειώνει πρώτον, πως το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης αναδεικνύει τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου, δίνει έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση και όχι στη λογική της τελικής κρίσης και ενδυναμώνει ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας. Επίσης, παρέχει, για πρώτη φορά, τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να παραμείνουν στην τάξη, εάν το επιθυμούν, ενώ ταυτόχρονα απαιτεί και διασφαλίζει την ανάληψη της σχολικής ηγεσίας από ικανά και καταρτισμένα στελέχη. Τονίζει η κ. Μιχαηλίδου πως πρόκειται για κατευθύνσεις που επιβεβαιώνονται από όλες τις σύγχρονες παιδαγωγικές μελέτες και επισημαίνει πως το υφιστάμενο σύστημα έχει εξαντλήσει τα όριά του και σε αυτό συμφωνούμε όλοι.
Δεύτερο σημείο που σημειώνει η Υπουργός, είναι πως το νέο σύστημα δεν περιορίζεται μόνο στις βασικές παιδαγωγικές αρχές που έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί, αλλά από την αρχή συνοδεύεται από συγκεκριμένα υποστηρικτικά μέτρα για το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο από τον Μάιο του 2025. Αριθμός θέσεων ανώτερου εκπαιδευτικού, επιθεωρητών, μείωση χρόνου σε κρίσιμους ρόλους, σειρά επιμορφωτικών δράσεων, έχουν προϋπολογιστεί και αποσκοπούν στην ουσιαστική στήριξη της σχολικής καθημερινότητας.
Τρίτον, συνεχίζει στη γραπτή της δήλωση η κ. Μιχαηλίδου, η μακρά συζήτηση των τελευταίων 14 μηνών μεταξύ του ΥΠΑΝ και των εκπαιδευτικών οργανώσεων, τεκμηριωμένα, οδήγησε σε σημαντικές αλλαγές, στο πλαίσιο της προσπάθειας του ΥΠΑΝ για τη μεγαλύτερη δυνατή σύγκλιση. Η συζήτηση στη Βουλή, αναφέρει η Υπουργός, επιφέρει πρόσθετες αλλαγές, μέσω τροπολογιών, «τις οποίες σεβόμαστε, με την προσδοκία ότι δεν θα αλλοιώσουν την επιστημονική βάση και την πρακτική εφαρμοσιμότητα του Σχεδίου».
Ως τέταρτο σημείο, η κ. Μιχαηλίδου σημειώνει ότι οι δημοκρατικές διαδικασίες, όπως απορρέουν από το Σύνταγμα, απαιτούν μεταρρυθμίσεις μέσα από διάλογο, θεσμικές ισορροπίες και υπευθυνότητα. «Καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να ικανοποιεί απόλυτα όλες τις πλευρές. Μπορεί, όμως, να προωθεί ουσιαστικές και βελτιωτικές αλλαγές, με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Ταυτόχρονα, η κοινωνία αναμένει από τη Βουλή να ασκήσει τον ρόλο της με ευθύνη και προοπτική», δηλώνει.
Πέμπτο, αναφέρει η κ. Μιχαηλίδου, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και κυρίως τα παιδιά αναμένουν από όλους ένα βήμα μπροστά. Το ΥΠΑΝ, υπογραμμίζει, από την πρώτη στιγμή, τάσσεται υπέρ ενός καλύτερου, πιο παιδαγωγικού και λειτουργικού πλαισίου στα σχολεία μας.
«Όπως έχουμε ήδη δηλώσει, θα δρομολογήσουμε και πάγια αιτήματα των εκπαιδευτικών οργανώσεων, καθώς και πρόσθετες αναγκαίες αλλαγές που θα στηρίξουν συνολικά το δημόσιο σχολείο, ανεξάρτητα από το Νέο Σύστημα Αξιολόγησης», προσθέτει.
Καταλήγει σημειώνοντας πως αυτό που απομένει - και είναι καθοριστικό για την επιτυχία της μεταρρύθμισης – «είναι να εργαστούμε όλοι με αίσθημα ευθύνης και συνεργασίας. Πολιτεία, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές οφείλουμε να αποδείξουμε στην πράξη ότι προτεραιότητά μας είναι το σχολείο, η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας και και τα παιδιά μας πάνω απ’ όλα».



























