ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Πιο αργή μετάβαση της Ε.Ε. στην ηλεκτροκίνηση

Πρόταση της Κομισιόν να αναβάλει την προθεσμία του 2035

Kathimerini.gr

Η πρόταση της Κομισιόν να αναβάλει την προθεσμία του 2035 που είχε θέσει για την κατάργηση των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης, την απαγόρευση των πωλήσεών τους και την πλήρη στροφή στα ηλεκτροκίνητα δίνει περισσότερο χρόνο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες για να πουλήσουν υβριδικά μοντέλα. Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η ηλεκτροκίνηση. «Η Κομισιόν επέτρεψε στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να κάνουν τις επιλογές τους και να έχουν τη δυνατότητα να ανταγωνιστούν», σχολίασε σχετικά ο Φιλ Ντιουν, διευθυντής της συμβουλευτικής Grant Thornton Stax, και εξέφρασε την ελπίδα πως έτσι «η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορέσει να φθάσει την κινεζική». Παράλληλα, η Κομισιόν πρότεινε μια νέα κατηγορία μικρών ηλεκτροκίνητων με έξτρα επιδοτήσεις για τα μοντέλα που θα κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Πρόκειται για μια από τις παραχωρήσεις που ζητούσαν επίμονα οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ετσι οι μεγάλες μάρκες, όπως η Mercedes και η BMW, θα έχουν περισσότερο χρόνο για να πουλήσουν τα υβριδικά μοντέλα τους προτού αρχίσουν να πουλούν μόνο ηλεκτροκίνητα. Δεδομένου ότι υπάρχουν άφθονα μοντέλα μικρών οχημάτων όπως το Fiat 500 και το Clio, η Stellantis και η Renault λογικά θα επωφεληθούν από τη νέα επιδοτούμενη κατηγορία των μικρών ηλεκτροκίνητων για τους Ευρωπαίους και τους κατοίκους των πόλεων. Η στάση της Ε.Ε. διαφέρει από εκείνη των ΗΠΑ, όπου ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει ανακαλέσει πλήρως τη στήριξη της Ουάσιγκτον στα ηλεκτροκίνητα. Το περασμένο έτος οι Βρυξέλλες επέβαλαν δασμούς στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα, αλλά δεν κατόρθωσαν να ανακόψουν την επέλασή τους, π.χ. της εταιρείας Changan. Η BYD, όπως και άλλες κινεζικές εταιρείες, δεν υπόκειται σε δασμούς σε ό,τι αφορά τα εισαγόμενα υβριδικά οχήματά της, και πολλές κινεζικές εταιρείες εξάγουν τα συμβατικά αυτοκίνητά τους σε ευρωπαϊκές χώρες όπως η Πολωνία, στην οποία είναι πολύ περιορισμένες οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων. Προτού γίνει γνωστή η πρόταση της Κομισιόν, η συμβουλευτική AlixPartners προέβλεπε πως το 2035 τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 62% των πωλήσεων στην Ευρώπη, καθώς αμφέβαλλε για το κατά πόσον θα επέβαλλαν πραγματικά οι Βρυξέλλες την απαγόρευση.

Στην πραγματικότητα μια πιο αργή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δίνει στις αγορές τον χρόνο να οικοδομήσουν τις αναγκαίες υποδομές για τη φόρτιση των μπαταριών των ηλεκτροκίνητων. Η ανεπάρκεια αυτών των υποδομών είναι ένας από τους λόγους που έχει καθυστερήσει τόσο η στροφή των καταναλωτών στα ηλεκτροκίνητα. Οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων στην Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 25,7% τους 12 μήνες μέχρι και τον Οκτώβριο και αντιπροσωπεύουν το 16,4% των πωλήσεων, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας. Στη Νότια και στην Ανατολική Ευρώπη αντιπροσωπεύουν μια πολύ μικρή μερίδα των πωλήσεων. Η αλλαγή πολιτικής αποτελεί πλήγμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και για τους προμηθευτές τους, που έχουν ήδη επενδύσει δεκάδες δισ. ευρώ στον σχεδιασμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων και στην επέκταση της παραγωγικής δυνατότητας των μονάδων παραγωγής βάσει της πολιτικής της Ε.Ε. που ψηφίστηκε και έγινε νόμος της μόλις το 2023. Δίνοντας, όμως, τη δυνατότητα στις συμβατικές αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιήσουν διαφορετικές τεχνολογίες, ενδέχεται να τις ενθαρρύνει να συνάψουν συμμαχίες για την ανάπτυξη προσιτών ηλεκτροκίνητων, όπως εκείνη ανάμεσα στη Ford και τη Renault που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα και στοχεύει στην ανάπτυξη μικρών ηλεκτροκίνητων στην Ευρώπη.

«Η προσέγγιση αυτή θα καταλήξει να οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε περαιτέρω συνεργασίες και στην από κοινού χρήση πλατφόρμας», εκτιμά ο Τζο Στίβενσον, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής Anaphite, που αναπτύσσει στελέχη για τα ηλεκτρόδια των μπαταριών, με στόχο να μειώσει το κόστος ενός ηλεκτροκίνητου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση

X
X

Μπες στο μυαλό των
αγαπημένων σου αρθρογράφων

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο τη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Απόκτησε συνδρομή με €50 τον χρόνο για πρόσβαση στην έντυπη έκδοση.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ