ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Οι δασμοί των ΗΠΑ στρέφουν Temu και Shein στην Ευρώπη

Οι δύο κινεζικές εταιρείες φτιάχνουν αποθήκες και καταστήματα στην Ε.Ε.

Γράφει η Δήμητρα Μανιφάβα

Επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των δημοφιλών κινεζικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου Temu και Shein εκτιμούν για το 2026 οι εταιρείες αναλυτών αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, εξέλιξη η οποία σχετίζεται κυρίως με την αναμενόμενη υποχώρηση των πωλήσεων στις ΗΠΑ λόγω των δασμών που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ, καθώς και λόγω της κατάργησης από τον περασμένο Μάιο του κανόνα de minimis (απαλλαγή από δασμούς και φόρους για εισαγωγές προϊόντων από Κίνα και Χονγκ Κονγκ αξίας κάτω των 800 ευρώ).

Η Κομισιόν αργεί να ενεργοποιήσει τα μέτρα που έχουν συζητηθεί για αναχαίτιση της εισβολής μικροδεμάτων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εξειδικευμένης εταιρείας έρευνας αγοράς ECDB, η ακαθάριστη αξία των πωληθέντων εμπορευμάτων μέσω της Temu αναμένεται να διαμορφωθεί σε 72,7 δισ. δολ. το 2025, από 53,9 δισ. δολ. το 2024, αύξηση δηλαδή περίπου 35%, ενώ για το 2026 προβλέπεται ότι αυτή θα φθάσει στα 82,4 δισ. δολ., ενισχυμένη κατά 13,4%. Ας σημειωθεί ότι την περίοδο 2022-2025 η Temu σημείωσε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 530%! Σε ό,τι αφορά τη Shein, η ίδια εταιρεία εκτιμά ότι η ακαθάριστη αξία πωληθέντων εμπορευμάτων θα διαμορφωθεί φέτος σε 65,7 δισ. δολ. και το 2026 σε 70 δισ. δολ., από 58,7 δισ. δολ. Ετσι, από έναν μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 74,5% στη διάρκεια της περιόδου 2016-2025, αυτός θα υποχωρήσει σε 6,5%.

Εκ πρώτης όψεως το παραπάνω στοιχείο μοιάζει ενθαρρυντικό για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη που δέχονται ισχυρό πλήγμα από την «εισβολή» των κινεζικών πλατφορμών. Είναι όμως έτσι; Μετά την επιβολή των περιορισμών από τις ΗΠΑ, η Ευρώπη καθίσταται πλέον κύρια αγορά-στόχος για τις εν λόγω πλατφόρμες, ειδικά καθώς η Ευρωπαϊκή Ενωση καθυστερεί τη λήψη μέτρων για τον περιορισμό της διείσδυσης των Temu και Shein, μέτρα όπως αυτά που αφορούν την επιβολή τέλους δύο ευρώ σε κάθε δέμα χαμηλής αξίας (κάτω των 150 ευρώ) και την ενίσχυση των τελωνειακών ελέγχων. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 η Temu είχε κατά μέσον όρο 115 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες ανά μήνα στην Ε.Ε. και η Shein 145 εκατομμύρια. Για τις δύο πλατφόρμες αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση περίπου 12% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Στην Ελλάδα μόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία των εκθέσεων διαφάνειας που υποχρεούνται να καταρτίζουν και να δημοσιεύουν οι δύο πλατφόρμες, ο μέσος όρος μηνιαίων χρηστών το πρώτο εξάμηνο του 2025 έφθασε στα 2,7 εκατομμύρια σε κάθε μία από αυτές, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024 ο μέσος όρος μηνιαίων χρηστών στην Temu ήταν 2,1 εκατομμύρια και στη Shein 2,56 εκατομμύρια.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Shein, προκειμένου ακριβώς να αντιμετωπίσει μέτρα περιορισμού στα προϊόντα που παραγγέλνονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, προχώρησε στις αρχές Νοεμβρίου στην ίδρυση φυσικού καταστήματος στο κέντρο του Παρισιού, ενώ προχωρεί και στη δημιουργία αποθηκών εντός του ευρωπαϊκού εδάφους. Υπενθυμίζεται ότι στη Γαλλία η πλατφόρμα Shein λειτουργεί εδώ και μερικές ημέρες υπό στενή κυβερνητική εποπτεία μετά τη δικαστική εντολή για αφαίρεση –από τα διατιθέμενα είδη– «κούκλας του σεξ» με παιδικά χαρακτηριστικά και όπλων.

Η πρόταση που έγινε πρόσφατα από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και εμπορικούς συλλόγους της χώρας για την επιβολή εθνικού τέλους επτά ευρώ ανά δέμα χαμηλής αξίας δεν φαίνεται να βρίσκει ευήκοα ώτα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

Στόχος η ενίσχυση του επενδυτικού ενδιαφέροντος – Διαφοροποιήθηκαν ορισμένοι όροι που αφορούν την εμπειρία των ενδιαφερομένων ...
Της Δωρίτας Γιαννακού
 |  ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
X

Μπες στο μυαλό των
αγαπημένων σου αρθρογράφων

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο τη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Απόκτησε συνδρομή με €50 τον χρόνο για πρόσβαση στην έντυπη έκδοση.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ