ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Μειωμένη η υλοποίηση κρατικού προϋπολογισμού το 8μηνο του 2025

Τι λέει το Γεν. Λογιστήριο

ΚΥΠΕ

Μειωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο εμφανίζεται η υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με τα έσοδα αλλά και τις δαπάνες για το διάστημα μεταξύ 1 Ιανουαρίου και 31 Αυγούστου 2025, καταγράφοντας ποσοστό 54% και 46% αντίστοιχα, αναφέρει σε σημερινή του ανακοίνωση το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το Γενικό Λογιστήριο, ο κρατικός προϋπολογισμός, ο οποίος ετοιμάζεται σε ταμειακή βάση, παρουσιάζει για το έτος 2025 αύξηση στα έσοδα κατά 4% (2025: €11,75 δισ., 2024: €11,28 δισ.) και μείωση στις δαπάνες της τάξεως του 5% (2025: €12,95 δισ., 2024: €13,60 δισ.).

Προστίθεται ότι η προϋπολογιζόμενη αύξηση στα έσοδα οφείλεται κυρίως σε άνοδο των άμεσων και έμμεσων φόρων κατά €0,27 δισ. και €0,17 δισ. αντίστοιχα, ενώ η προϋπολογιζόμενη μείωση στις δαπάνες οφείλεται κυρίως σε μειωμένες αποπληρωμές δανείων κατά €0,77 δισ., σε συνδυασμό με αυξημένες δαπάνες για κοινωνικές παροχές κατά €0,13 δισ.

Σχετικά με την υλοποίηση του προϋπολογισμού, το Γενικό Λογιστήριο αναφέρει ότι στο τέλος Αυγούστου 2025 τα έσοδα ανήλθαν σε €6,34 δισ., το οποίο αντιστοιχεί σε 54% του κρατικού προϋπολογισμού (2024: €6,97 δισ., 62%) και οι πραγματικές δαπάνες ανήλθαν σε €5,99 δισ., ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε υλοποίηση ύψους 46% (2024: €7,08 δισ., 52%).

Σημειώνεται ότι η υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με τα έσοδα παρουσιάζει μείωση από την αντίστοιχη περσινή περίοδο (2025: 54%, 2024: 62%), κυρίως λόγω μείωσης στις Αναλήψεις Δανείων κατά €1,05 δισ., η οποία αντισταθμίζεται με αύξηση στους Άμεσους και Έμμεσους Φόρους κατά €0,18 δισ.. και €0,11 δισ. αντίστοιχα, ενώ η υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με τις δαπάνες είναι επίσης μειωμένη (2025: 46%, 2024: 52%), κυρίως λόγω μείωσης στις Αποπληρωμές Δανείων και Τόκων κατά €1,34 δισ.

Αναφορικά με τα έσοδα του κράτους, αναφέρεται ότι οι Έμμεσοι Φόροι αυξήθηκαν κατά €0,11 δισ. (4%) σε σχέση με το 2024, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από Φ.Π.Α. κατά €0,06 δισ. (2025: €2,06 δισ., 2024: €2,00 δισ.), των εσόδων από Φόρους Κατανάλωσης κατά €0,03 δισ. (2025: €0,35 δισ., 2024: €0,32 δισ.) και των Εσόδων από Άλλους Έμμεσους Φόρους κατά €0,02 δισ. (2025: €0,36 δισ., 2024: €0,34 δισ.).

Αντίστοιχα, οι Άμεσοι Φόροι αυξήθηκαν κατά €0,18 δισ. (7%) σε σχέση με το 2024, κυρίως λόγω αύξησης του Φόρου Εισοδήματος Νομικών και Φυσικών Προσώπων κατά €0,14 δισ. (2025: €2,43 δισ., 2024: €2,29 δισ.), ενώ μέχρι το τέλος Αυγούστου 2025 οι αναλήψεις δανείων ανήλθαν στα €0,04 δισ. (2024: €1,10 δισ.).

Σχετικά με την υλοποίηση κρατικού προϋπολογισμού συνολικών δαπανών, αναφέρεται ότι η υλοποίηση για μισθοδοσία, συντάξεις, φιλοδωρήματα στο τέλος Αυγούστου παρουσιάζει αύξηση της τάξης του 6% (€0,12 δισ.) από €2,04 δισ. το 2024 σε €2,16 δισ. το 2025.

Αντίστοιχα, οι αποπληρωμές δανείων και τόκων μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθαν στα €0,57 δισ. (2024: €1,91 δισ.), εκ των οποίων τα €0,44 δισ. (2024: €0,52 δισ.) αφορούν τους τόκους δανεισμού και τις επιβαρύνσεις, τα €0,06 δισ. (2024: €0,33 δισ.) την αποπληρωμή δανείων εσωτερικού και τα €0,06 δισ. (2024: €1,05 δισ..) την αποπληρωμή δανείων εξωτερικού.

Επιπλέον, οι δαπάνες σε κοινωνικές παροχές μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθαν σε €1,20 δισ. (2024: €1,17 δισ.), με την αύξηση της τάξεως των €0,03 δισ. (3%) να οφείλεται κυρίως στις αυξημένες δαπάνες για παροχές υγείας κατά €0,05 δισ. (2025: €0,54 δισ., 2024: €0,49 δισ.), σε συνδυασμό με τη μείωση στις παροχές κοινωνικής πρόνοιας κατά €0,02 δισ. (2025: €0,47 δισ., 2024: €0,49 δισ.)

Επίσης, οι μεταβιβάσεις και επιχορηγήσεις μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθαν σε €1,20 δισ. (2024: €1,05 δισ.), παρουσιάζοντας αύξηση ύψους €0,15 δισ. (14%) σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, κυρίως λόγω αύξησης της χορηγίας προς τους δήμους κατά €0,05 δισ. (2025: €0,08 δισ., 2024: €0,03 δισ.), του ιδίου πόρου ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος κατά €0,04 δισ. (2025: €0,15 δισ., 2024: €0,11 δισ.) και της Γενικής Κυβερνητικής Εισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων κατά €0,03 δισ. (2025: €0,44 δισ., 2024: €0,41 δισ.).

Τέλος, οι λειτουργικές και άλλες δαπάνες μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθαν σε €0,51 δισ. (2024: €0,58 δισ.) παρουσιάζοντας μείωση ύψους €0,07 δισ. (12%).

Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση κρατικού προϋπολογισμού αναπτυξιακών δαπανών, σημειώνεται ότι η υλοποίηση κεφαλαιουχικών δαπανών μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθε στα €215,1 εκ. και οφείλεται κυρίως στις δαπάνες για το οδικό δίκτυο, ύψους €52,9 εκ., στις δαπάνες για κατασκευαστικά έργα, ύψους €30,1 εκ., στις δαπάνες για ανέγερση, επέκταση και βελτιώσεις κυβερνητικών γραφείων ύψους €27,1 εκ., στις δαπάνες για ανέγερση, επέκταση και βελτιώσεις σχολικών κτηρίων, ύψους €19,5 εκ., στις δαπάνες για αποχετευτικά και υδατικά συστήματα, ύψους €18,3 εκ., στις δαπάνες για αγορά γης και κτηρίων, ύψους €15,6 εκ., στις δαπάνες για αγορά άλλων στοιχείων ενεργητικού, ύψους €10,7 εκ., στις δαπάνες για αγορά σταθερών και κινητών μηχανημάτων, ύψους €7,2 εκ., και στις δαπάνες για αγορά εξοπλισμού, ύψους €5,8 εκ.

Αντίστοιχα, η υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων και άλλων χρηματοδοτικών δαπανών μέχρι τέλος Αυγούστου ανήλθε στα €120,2 εκ. και οφείλεται κυρίως σε Συγχρηματοδοτούμενα Έργα που υλοποιούνται από μη Κυβερνητικές Υπηρεσίες, ύψους €37,7 εκ., στο σχέδιο Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών μέχρι 4 ετών, ύψους €14,5 εκ., στο Σχέδιο Εξοικονομώ – Αναβαθμίζω Κατοικίες, ύψους €9,7 εκ., σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από Ταμεία Εσωτερικών Υποθέσεων, ύψους €7,7εκ., σε Συγχρηματοδοτούμενα Κατασκευαστικά Έργα, ύψους €6,4 εκ., σε Ευρωπαϊκά Ανταγωνιστικά Προγράμματα, ύψους €5,4 εκ. στα σχέδια χορηγιών της Υπηρεσίας Βιομηχανίας και Τεχνολογίας ύψους €5,2 εκ., στις δράσεις για Αντιμετώπιση Αναντιστοιχίας Δεξιοτήτων/ Νέο Σύστημα Αξιολόγησης/Ψηφιακού Μετασχηματισμού ύψους, €3,4 εκ., στο Σχέδιο Ενίσχυσης Νέας Επιχειρηματικής Δραστηριότητας, ύψους €3,3 εκ., στο Σχέδιο Προώθησης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ύψους €3,3 εκ., στο Σχέδιο Ανταγωνιστικότητας για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, ύψους €2,8 εκ., και στην Επέκταση του Δικτύου Κατοικιών Υποστηρικτικής Διαβίωσης, ύψους €2,1 εκ.

Επίσης, η υλοποίηση χορηγιών, συνεισφορών και επιχορηγήσεων μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθε στα €155,1 εκ. και οφείλεται κυρίως στη χορηγία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €91,7 εκ., στη χορηγία στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €42,4 εκ., στη χορηγία στο Ινστιτούτο Κύπρου, ύψους €5,8 εκ, και o στη χορηγία στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €5,2 εκ.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές παροχές, η υλοποίηση μέχρι το τέλος Αυγούστου ανήλθε στα €37,6 εκ. και οφείλεται κυρίως στο πρόγραμμα κρατικών υποτροφιών, ύψους €13,1 εκ., στις χορηγίες σε Εθελοντικούς Οργανισμούς, ύψους €9,9 εκ., σε πολιτιστικές παροχές, ύψους €6,9 εκ, στη χορηγία μαθητικής πρόνοιας, ύψους €2,8 εκ., και σε παροχές στέγασης, ύψους €2,1 εκ.

Την τελευταία δεκαετία, ο μέσος όρος υλοποίησης του κρατικού προϋπολογισμού αναπτυξιακών δαπανών μέχρι το τέλος Αυγούστου, ανερχόταν στο 32%, με το ποσοστό υλοποίησης για το 2025 ανέρχεται στο 35%, καταλήγει η ανακοίνωση.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομική: Τελευταία Ενημέρωση

X
X

Μπες στο μυαλό των
αγαπημένων σου αρθρογράφων

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο στη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Entipi Ekdosi Title

Λάβε στο email σου το τελευταίο τους άρθρο στη στιγμή που δημοσιεύεται.

ΑΠΟΚΤΗΣΕ ΣΥΝΔΡΟΜΗ