
Δωρίτα Γιαννακού
Στα €1.088 διαμορφώνεται ο νέος εθνικός κατώτατος μισθός, μετά τις χθεσινές εντατικές διεργασίες του υπουργού Εργασίας Μαρίνου Μουσιούττα με αποκορύφωμα τη συνάντησή του με τον υπουργό Οικονομικών. Επιτεύχθηκε ο στόχος του αρμόδιου Υπουργού να «κλείσει» το ζήτημα του μηνιαίου κατώτατου μισθού πριν από τα Χριστούγεννα, προκειμένου το νέο έτος να μπορέσει να επικεντρωθεί στο ζήτημα της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού. Κατά τη χθεσινή τελευταία συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, εγκρίθηκε το σχετικό διάταγμα για την αναπροσαρμογή του εθνικού κατώτατου μισθού με ισχύ δύο χρόνια. Το σχετικό διάταγμα θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του 2026.
Όπως ανέφερε ο κ. Μουσιούττας στην «Κ», είναι εύλογο να υπάρχουν διαφορετικές αντιλήψεις γύρω από το ζήτημα του καθορισμού του ενιαίου κατώτατου μισθού, καθώς δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν όλες οι πλευρές. Για την κυβέρνηση, το ζητούμενο είναι να αποφευχθούν οι ακραίες θέσεις και να διασφαλιστεί ότι κάθε πλευρά θα έχει τη δυνατότητα να ακουστεί, στο πλαίσιο μιας ξεκάθαρης και θεσμοθετημένης διαδικασίας, πρόσθεσε ο αρμόδιος Υπουργός.
Οι πρόνοιες
Ο μηνιαίος κατώτατος μισθός για πλήρη απασχόληση μετά από τη συμπλήρωση έξι μηνών συνεχούς απασχόλησης αυξάνεται από τα €1.000 στα €1.088 όπως ορίστηκε στο τροποποιητικό Διάταγμα Περί Κατώτατου Ορίου Μισθών του 2025, σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Στο διάταγμα περιλαμβάνεται, επίσης, πρόνοια ότι ο μηνιαίος κατώτατος μισθός πριν από τη συμπλήρωση έξι μηνών συνεχούς απασχόλησης αυξάνεται από τα €900 στα €979. Ωστόσο, στο Διάταγμα δεν υπάρχει καμία πρόνοια σε σχέση με τον ωριαίο μισθό, παρά τις διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί από μέρους της κυβέρνησης. Στον νέο κατώτατο μισθό περιλαμβάνεται και η ΑΤΑ με ποσοστό περίπου στο 2%.
Η πρόταση για την αναπροσαρμογή του εθνικού κατώτατου μισθού έλαβε υπόψη το επίπεδο του πληθωρισμού για το 2024 (1,8%), καθώς και την πρόβλεψη για το 2025 (0,2%), που αθροιστικά ανέρχεται σε 2,0%, τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας για την ίδια διετία, ο οποίος αναμένεται να είναι 3,9% και 3,4% αντίστοιχα, σημαντικά υψηλότερος από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, τη μείωση της ανεργίας στο 4,9% (2024) με πρόβλεψη 4,3% για το 2025 (επίπεδο πλήρους απασχόλησης), αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο υπουργός Εργασίας. Παράλληλα, επισημαίνει ο κ. Μουσιούττας, συνυπολογίστηκε η προβλεπόμενη επιβράδυνση στον ρυθμό ανάπτυξης για το 2025, ώστε η αύξηση να μην επηρεάσει αρνητικά την απασχόληση και τις αναπτυξιακές προοπτικές, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η απόφαση για αύξηση του κατώτατου μισθού θα συμβάλει σημαντικά στην προστασία των χαμηλόμισθων, την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των μισθών, χωρίς να δημιουργήσει πληθωριστικές πιέσεις ή να επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα, τονίζει σημειώνοντας ότι από την αύξηση του κατώτατου μισθού αναμένεται να επωφεληθούν 50 χιλιάδες εργαζόμενοι.
Στο επίκεντρο των κυβερνητικών πολιτικών βρίσκονται οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι και η προστασία αυτών των συμπολιτών μας από τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού αποτελεί προτεραιότητα, υπογραμμίζει ο κ. Μουσιούττας.
Ο κ. Μουσιούττας διευκρινίζει ακόμα ότι η Επιτροπή Αναπροσαρμογής Κατώτατου Μισθού θα συνεχίσει το έργο της εντός του 2026 για συζήτηση θεμάτων που αφορούν μεταξύ άλλων τον καθορισμό διαδικασίας μελέτης αντικτύπου του ύψους του κατώτατου μισθού στην ανάπτυξη της οικονομίας, καθώς και την ανάγκη καθορισμού διασύνδεσης με ωριαία απόδοση.
Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της ανθρωποκεντρικής πολιτικής που αποσκοπεί στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, υποστηρίζει τη σταδιακή προσέγγιση προς την επάρκεια των απολαβών των πολιτών, επισημαίνει ο αρμόδιος Υπουργός. Ταυτόχρονα, αναφέρει καταληκτικά, η κυβέρνηση λειτουργεί σύμφωνα με τις αρχές της κοινωνικής οικονομίας της αγοράς, στηρίζοντας την επιχειρηματικότητα και ενισχύοντας τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, με συνέπεια στη δημοσιονομική πειθαρχία και την κοινωνικοοικονομική υπευθυνότητα.
Πνέουν μένεα
Έντονη δυσαρέσκεια προκάλεσε, τόσο στις συνδικαλιστικές οργανώσεις όσο και στους εργοδότες, η απόφαση του αρμόδιου Υπουργού να καθορίσει τον μηνιαίο κατώτατο μισθό για πλήρη απασχόληση στα €1.088.
Όπως σημειώνουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, με τη νέα ρύθμιση καταγράφεται οπισθοδρόμηση σε σχέση με τον διάμεσο μισθό του 2024. Συγκεκριμένα, το 2024 ο κατώτατος μισθός αντιστοιχούσε στο 58,5% του διάμεσου μισθού, ενώ με τα νέα δεδομένα η αναλογία αυτή υποχωρεί στο 57,9% απέχοντας από τον στόχο του 60% που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση ως κατώτατο όριο για αξιοπρεπείς αμοιβές.
Παράλληλα, κατηγορούν τον αρμόδιο Υπουργό ότι προκαλεί με την πρότασή του, υποστηρίζοντας πως επιβεβαιώνεται για ακόμη μία φορά η ετεροβαρής κυβερνητική πολιτική εις βάρος των εργαζομένων.
Δυσανάλογη και οικονομικά αθεμελίωτη χαρακτηρίζει την αύξηση στον κατώτατο μισθό η ΟΕΒ, προειδοποιώντας ότι θα υπάρξουν δυσάρεστες συνέπειες. Ο εθνικός κατώτατος μισθός δεν είναι εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, είναι ο ελάχιστος μισθός με τον οποίο πρέπει να αμείβεται οποιοδήποτε πρόσωπο άνω των 15 ετών, ασχέτως προσόντων, εμπειρίας και ικανοτήτων, σημειώνει η ΟΕΒ.
Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε 8,8% αύξηση του υφιστάμενου χαμηλότερου μισθού της χώρας – ποσοστό που ανεβάζει τον κατώτατο μισθό στο 58% του εθνικού διάμεσου μισθού, την ίδια ώρα που τα αντίστοιχα ποσοστά είναι στην Ολλανδία 48%, στη Γερμανία 51% και στο Λουξεμβούργο 54%, επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία. Προφανώς κάποιοι πιστεύουν ότι η κυπριακή οικονομία είναι ισχυρότερη από τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ε.Ε., σημειώνει επισημαίνοντας ότι η ένταση της αύξησης αυτής, θα σπρώξει προς τα πάνω αντανακλαστικά και σχεδόν αυτόματα ένα τεράστιο εύρος μισθών. Αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει ζητήματα βιωσιμότητας στις επιχειρήσεις και ταυτόχρονα να προκαλέσει πληθωριστικές τάσεις στην αγορά, αναφέρει η ΟΕΒ.
Τα επαγγέλματα
Με βάση τα περί Κατωτάτου Ορίου Μισθών Διατάγματα του 2022 και 2023 ο εθνικός κατώτατος μισθός ανερχόταν στα 1.000 ευρώ ακάθαρτα μετά από εξάμηνη συνεχή υπηρεσία στον ίδιο εργοδότη. Αντίστοιχα, ο εθνικός κατώτατος μισθός πρόσληψης ανερχόταν στα 900 ευρώ ακάθαρτα.
Σημειώνεται ότι οι διατάξεις των εν λόγω Διαταγμάτων δεν εφαρμόζονται στους οικιακούς εργαζόμενους, στους εργάτες γεωργοκτηνοτροφίας και στους εργαζόμενους στη ναυτιλία, καθώς και για εργαζόμενους για τους οποίους εφαρμόζεται το περί Κατωτάτων Μισθών στην Ξενοδοχειακή Βιομηχανία Διάταγμα του 2023. Υπενθυμίζεται ότι από την 01.01.2025, τέθηκε σε ισχύ το περί Κατωτάτων Μισθών στην Ξενοδοχειακή Βιομηχανία Διάταγμα του 2025 (Κ.Δ.Π. 55/2025).
Τα ανοικτά μέτωπα
Το επόμενο ανοικτό μέτωπο που καλείται να διαχειριστεί ο υπουργός Εργασίας αφορά τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού.
Η προσπάθεια είναι να αρχίσει μέσα στο 2026 και να προχωρήσει η σχετική νομοθετική ρύθμιση και η διαδικασία σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί. Όπως πληροφορούμαστε, τον Ιανουάριο προγραμματίζεται συνεδρία του Εργατικού Συμβουλευτικού Σώματος για να τεθούν επί τάπητος όλα τα σχετικά ζητήματα που αφορούν τη μεταρρύθμιση.
Παρότι έχει γίνει προεργασία από προηγούμενες συζητήσεις, ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι απαιτείται όπως σημειωθεί περαιτέρω πρόοδος.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης θα εξεταστεί και το επίμαχο 12% για πρόωρη σύνταξη. Ο Υπουργός τόνισε ότι τεχνικά πρόκειται για «αναλογιστική μείωση», η οποία έχει μεταφραστεί επικοινωνιακά ως «πέναλτι», και εντάσσεται σε μια συνολική προσέγγιση που περιλαμβάνει επίσης τα επιδόματα και τα επίπεδα των συντάξεων.
«Όλα αυτά πρέπει να εξεταστούν ολιστικά, ως μέρος της μεγάλης μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού», σημείωσε.


























