Kathimerini.gr
Ο «πατριάρχης» Φράνσις Φορντ Κόπολα επέδρασε όσο ελάχιστοι δημιουργοί στην ιστορία του σύγχρονου σινεμά. Η κόρη του Σοφία ακολούθησε τη δική της πορεία με σημαντικές στιγμές όπως το «Χαμένοι στη Μετάφραση», ενώ ο επίσης πολυπράγμων σκηνοθετικά και σεναριακά γιος Ρόμαν είναι, μεταξύ άλλων, γνωστός για τη συνεργασία του με τον Γουές Αντερσον. Ακόμη και η Gen Z έχει μια εκπρόσωπο της οικογένειας που κάνει τον δικό της… χαμό: ο λόγος για τη Ρόμι Μαρς, κόρη της Σοφία, η οποία εξελίσσεται σε σταρ του TikTok και φιλόδοξη τραγουδίστρια.
Για δεκαετίες, όμως, υπήρχε μια καταλυτική γυναικεία μορφή που «καθοδηγούσε» αυτή τη χολιγουντιανή δυναστεία. Ο λόγος για την Ελινορ Κόπολα, σύζυγο του Φράνσις Φορντ επί 61 χρόνια· ίσως τη λιγότερο διάσημη της οικογενείας, αλλά ταυτόχρονα μια ξεχωριστή γυναίκα με πάθος, δυναμισμό, ταλέντο και φιλοδοξίες.
Στις 11 Νοεμβρίου, η A24 δημοσίευσε τα μετά θάνατον απομνημονεύματά της, με τίτλο «Two of Me: Notes on Living and Leaving». Στην έκδοση, που περιλαμβάνει κείμενα από το 2013 έως το 2023, η Ελινορ αναστοχάζεται τόσο πάνω στη ζωή της ως συζύγου ενός από τους πιο διάσημους ανθρώπους του Χόλιγουντ όσο και πάνω στις δικές της επιθυμίες, αλλά και στη μάχη που έδωσε με τον καρκίνο.
Οπως αναφέρει αφιέρωμα του Vanity Fair, η Ελινορ γνώρισε τον Φράνσις στα γυρίσματα του «Dementia 13» το 1963, ενώ η ίδια εργαζόταν στη διεύθυνση παραγωγής. Μέσα σε λίγους μήνες έμεινε έγκυος, στη συνέχεια οι δυο τους παντρεύτηκαν και έμειναν μαζί 61 χρόνια.
Ως καίρια και διαχρονική παρατηρήτρια του έργου τόσο του συζύγου της όσο και της κόρης της, η Ελινορ κατέγραφε στιγμές και άγνωστο παρασκήνιο από τη δημιουργία των ταινιών τους. Συγκεκριμένα, γύρισε το «Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse», το οποίο αφορούσε την περιπέτεια πίσω από τη δημιουργία του «Αποκάλυψη Τώρα», ενώ επιμελήθηκε backstage υλικό για τις ταινίες «Marie Antoinette» και «Virgin Suicides» της Σοφία Κόπολα.
Τα απομνημονεύματα της Ελινορ, όμως, έχουν τη δική τους ξεχωριστή αξία. Η ίδια γράφει για τις εξωσυζυγικές σχέσεις του Φράνσις και το πώς η ίδια τις βίωσε. «Εφτασα στα όριά μου όταν έμαθα ότι μια κοπέλα του Φράνσις ήταν μαζί του και με ένα από τα παιδιά μας. Ηταν μόνη, ελεύθερη και έκανε οντισιόν για να γίνει μια υπέροχη μητριά. Αυτό με χτύπησε βαθιά στην καρδιά», γράφει χαρακτηριστικά, ενώ σε άλλο σημείο περιγράφει πόσο άβολα αισθανόταν στις «χλιδάτες» χολιγουντιανές μαζώξεις όπου συχνά έδινε το «παρών». «Θυμάμαι τον τρόμο που ένιωθα όταν γέμιζα το πιάτο μου στον μπουφέ και κοίταζα γύρω την αίθουσα, σκεπτόμενη πού να κάτσω. Δεν ήξερα κανέναν· όλοι ήταν διάσημοι ή ατζέντηδες ή σεναριογράφοι ή όμορφα μοντέλα».
Τα γραπτά της Ελινορ διέπονται από μια διακριτική φεμινιστική νότα. Μιλάει για τη μεγάλη αγάπη που είχε στα παιδιά της, αλλά και για την αγωνία της να αποκτήσει τη δική της καλλιτεχνική ταυτότητα. Αναγνωρίζει τις στιγμές εκείνες που παγιδεύτηκε στον ρόλο της «συζύγου του σπουδαίου Κόπολα» και σε όσα επίτασσε αυτός ο ρόλος ειδικά σε μια διαφορετική εποχή. «Κανείς δεν καταλάβαινε ότι οι δημιουργικές μου προσπάθειες ήταν σημαντικές για την ψυχική και συναισθηματική μου υγεία. Για καιρό είχα κατάθλιψη. Προσπαθούσα απλώς να μην πνιγώ στο χάος των γεγονότων που συνέβαιναν γύρω μου», αποκαλύπτει.
Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το βιβλίο αυτό αποτελεί το τελευταίο μέρος μιας άτυπης συγγραφικής τριλογίας της Ελινορ: Το 1979 δημοσίευσε το «Notes on the Making of Apocalypse Now», στο οποίο κατέγραψε τα όσα μεγαλειώδη, δύσκολα, επώδυνα και περιπετειώδη συνέβησαν στο παρασκήνιο των γυρισμάτων του αριστουργήματος του συζύγου της. Το 2008 εξέδωσε το «Notes on a Life», στο οποίο μίλησε για την άνοδο της Σοφία στην κινηματογραφική βιομηχανία, αλλά και για τον θάνατο του γιου της, Τζίο. Στο «Two of Me», ωστόσο, κοιτάζει βαθιά πίσω στον χρόνο.
Διερωτάται σε τι βαθμό επηρεάσε τις συναισθηματικές διακυμάνσεις και τις επιλογές ζωής η «βαριά» παρουσία του άνδρα της και μετανιώνει που δεν επένδυσε περισσότερο στην καλλιτεχνική της πλευρά όσο ήταν νέα. Αναφερόμενη στην κυκλοφορία της τελευταίας της ταινίας «Love Is Love Is Love», γράφει: «Είμαι ενθουσιασμένη που η ταινία μου θα κυκλοφορήσει, αλλά νιώθω και βαθιά λύπη. Πιθανότατα είναι η τελευταία ταινία μεγάλου μήκους που θα φτιάξω. Μετανιώνω που δεν προχώρησα πιο τολμηρά όταν ήμουν νεότερη».
Σήμερα, έναν χρόνο μετά τον θάνατό της το 2024, τα παιδιά της Ρόμαν και Σοφία προωθούν το βιβλίο της, κάνοντας πραγματικότητα την τελευταία της αυτή επιθυμία.
Η Ελινορ μιλούσε πάντα για τη σημασία της ομορφιάς. Δεν θεωρούσε ότι η ομορφιά είναι κάτι επιφανειακό. Αυτό κρατάει σήμερα η Σοφία Κόπολα από τη μητέρα της. Συν το γεγονός ότι… της έμαθε πλένει τις κάλτσες και τα εσώρουχα με απορρυπαντικό.
Με πληροφορίες από Vanity Fair



























